• Kwaliteit
  • Advies
  • Flexibiliteit
  • Leveringsbetrouwbaarheid
Klantbeoordeling 9,4

Wij nemen verantwoordelijkheid en initiatief om de hele keten van de visuele communicatie te verduurzamen.

Met GRNR de duurzaamste keuze maken

Het GRNR label staat voor de duurzaamste keuze in de visuele communicatie (sign) branche. Binnen de beschikbare mogelijkheden op gebied van media (materiaal), productiewijze (print) en recycling/ hergebruik, komen we voor ieder product tot de meest duurzame keuze. Zodra een product op al deze drie product-elementen optimaal scoort, verdient het product ons label GRNR. Wij zullen niet stoppen tot onze industrie volledig circulair en duurzaam is!

Onze zekerheden:
  • GRNR is jouw duurzaamste keuze
  • GRNR streeft naar 100% circulariteit
  • GRNR groeit mee met nieuwe ontwikkelingen en inzichten
  • GRNR is transparant en controleerbaar
  • GRNR ziet alleen maar grondstoffen en geen afval

1 | Materiaal (media) keuze

Mogelijk sta je niet altijd stil welk materiaal/ printmedia ingezet wordt voor je product. En dat terwijl er heel veel mogelijkheden op de markt zijn, allen met hun eigen kenmerken en milieu-impact. Zo zijn er al veel alternatieven beschikbaar zonder Chlorides of materialen die geheel of gedeeltelijk van gerecycled PET geproduceerd zijn. Vanuit het GRNR platform wordt per signproduct zoals bijvoorbeeld een rollerbanner of textiel peesdoek, de meest duurzame keuze voor jou gemaakt. We houden wel rekening met de druktechniek (zie onder), want als je met bepaalde keuzes alsnog een slechte print-techniek moet kiezen, schiet je alsnog niets op. 

Alle keuzes mét behoud van kwaliteit, want de uiting moet er natuurlijk wel mooi uit zien! 

1 | Materiaal (media) keuze

Mogelijk sta je niet altijd stil welk materiaal/ printmedia ingezet wordt voor je product. En dat terwijl er heel veel mogelijkheden op de markt zijn, allen met hun eigen kenmerken en milieu-impact. Zo zijn er al veel alternatieven beschikbaar zonder Chlorides of materialen die geheel of gedeeltelijk van gerecycled PET geproduceerd zijn. Vanuit het GRNR platform wordt per signproduct zoals bijvoorbeeld een rollerbanner of textiel peesdoek, de meest duurzame keuze voor jou gemaakt. We houden wel rekening met de druktechniek (zie onder), want als je met bepaalde keuzes alsnog een slechte print-techniek moet kiezen, schiet je alsnog niets op. 

Alle keuzes mét behoud van kwaliteit, want de uiting moet er natuurlijk wel mooi uit zien! 

2 | Productie methode

Er zijn een groot aantal print methoden in de markt voor verschillende materialen en toepassingen. Momenteel is de algemene consensus dat printen met latex inkten de meest duurzame productie methode voor de sign industrie is. De inkten zijn op waterbasis (65%!) in plaats van oplosmiddelen en bevatten de minste schadelijke stoffen voor mens en milieu. De inkten dragen zelfs het prestigieuze Greenguard Gold certificaat. Deze manier van printen heeft echter ook een nadeel, het proces verbruikt meer energie, omdat de inkt met warme lucht droogt. 

Opgeteld blijft deze techniek de meest duurzame optie en voor veel producten zal het GRNR label deze printtechniek voorschrijven. 

2 | Productie methode

Er zijn een groot aantal print methoden in de markt voor verschillende materialen en toepassingen. Momenteel is de algemene consensus dat printen met latex inkten de meest duurzame productie methode voor de sign industrie is. De inkten zijn op waterbasis (65%!) in plaats van oplosmiddelen en bevatten de minste schadelijke stoffen voor mens en milieu. De inkten dragen zelfs het prestigieuze Greenguard Gold certificaat. Deze manier van printen heeft echter ook een nadeel, het proces verbruikt meer energie, omdat de inkt met warme lucht droogt. 

Opgeteld blijft deze techniek de meest duurzame optie en voor veel producten zal het GRNR label deze printtechniek voorschrijven. 

3 | Recycling / hergebruik

Willen we deze wereld op de langere termijn leefbaar houden, moeten we onze producten hergebruiken. Als we produceren is hergebruik het hoogst haalbare, maar vaak is recycling second-best. En we moeten eerlijk zijn, heel weinig sign-producten worden op dit moment gerecycled, vrijwel alles verdwijnt in de verbrandingsoven. En daar gaan wij wat aan doen!
Zo zamelen wij zelfklevend materiaal in, ontdoen het van de backing en van dit materiaal worden rijplaten geproduceerd. Nog geen hoogwaardig hergebruik, maar het maximale wat nu mogelijk is en sowieso veel beter dan de oven. Maar ook zorgen wij dat rollerbanner-cassettes hergebruikt worden door er een nieuw doek (natuurlijk duurzaam qua materiaal en printtechniek) in gemonteerd, waardoor de banner hoogwaardig hergebruikt kan worden. Dat verdient een GRNR label!Dit zijn slecht een paar voorbeelden over hoe wij met recycling/ hergebruik om gaan; focussen op een specifiek product en daar de meest optimale oplossing in zoeken, bij voorkeur met lokale partijen en heel praktisch. 

Daag ons uit met jouw project!

3 | Recycling / hergebruik

Willen we deze wereld op de langere termijn leefbaar houden, moeten we onze producten hergebruiken. Als we produceren is hergebruik het hoogst haalbare, maar vaak is recycling second-best. En we moeten eerlijk zijn, heel weinig sign-producten worden op dit moment gerecycled, vrijwel alles verdwijnt in de verbrandingsoven. En daar gaan wij wat aan doen!
Zo zamelen wij zelfklevend materiaal in, ontdoen het van de backing en van dit materiaal worden rijplaten geproduceerd. Nog geen hoogwaardig hergebruik, maar het maximale wat nu mogelijk is en sowieso veel beter dan de oven. Maar ook zorgen wij dat rollerbanner-cassettes hergebruikt worden door er een nieuw doek (natuurlijk duurzaam qua materiaal en printtechniek) in gemonteerd, waardoor de banner hoogwaardig hergebruikt kan worden. Dat verdient een GRNR label!Dit zijn slecht een paar voorbeelden over hoe wij met recycling/ hergebruik om gaan; focussen op een specifiek product en daar de meest optimale oplossing in zoeken, bij voorkeur met lokale partijen en heel praktisch. 

Daag ons uit met jouw project!

Laat zien dat je de duurzaamste keuze hebt gemaakt

Als jouw product het GRNR label heeft verdiend, mag je dat natuurlijk ook aan je klanten laten zien! We kunnen dan (kostenloos) een GRNR stickertje of labeltje aan je product hechten. Dan kun je je klant laten zien dat dit het meest duurzame product is. Het GRNR logo vertelt het verhaal vanuit zichzelf. Natuurlijk verplichten we je niet, het gaat ons om de goede keuzes die je gemaakt hebt.

Laat zien dat je de duurzaamste keuze hebt gemaakt

Als jouw product het GRNR label heeft verdiend, mag je dat natuurlijk ook aan je klanten laten zien! We kunnen dan (kostenloos) een GRNR stickertje of labeltje aan je product hechten. Dan kun je je klant laten zien dat dit het meest duurzame product is. Het GRNR logo vertelt het verhaal vanuit zichzelf. Natuurlijk verplichten we je niet, het gaat ons om de goede keuzes die je gemaakt hebt.

No-Rest: Hergebruik je eigen signing

No-Rest is geen product, het is een concept, een cyclus. Vanuit het afval probleem na evenementen, is dit concept ontstaan, door niet alleen vanuit het recyclen te denken, maar meer vanuit herbeleving en waardevermeerdering te gaan denken. De meerwaarde van uitingen van een merk of evenement zit m namelijk in de boodschap i.c.m. met de fan-base. 

Praktisch; een fan van een bepaalde film, artiest, evenement, goede doel (noem maar op) wilt graag producten die daarmee te maken heeft. Die basis gebruikt No Rest om producten te produceren vanuit gebruikte sign producten, zoals banners, doeken etc. De waarde van deze producten draagt weer bij aan de mogelijkheid om nieuwe uitingen te maken, die weer leiden tot nieuwe producten, enzovoorts enzovoorts. Daardoor wordt het een cyclus. 

Dat vraagt echter wel een goed doordacht proces, anders maak je al snel waardeloze producten die niemand wilt hebben. Dus keuzes qua materiaal, qua product, qua printpositie etc. We begeleiden je in dat proces en maken het tot een gezamenlijk doel om dit optimaal in te richten. Het levert voor iedereen wat op, niet in de laatste plaats voor het milieu!

No-Rest: Hergebruik je eigen signing

No-Rest is geen product, het is een concept, een cyclus. Vanuit het afval probleem na evenementen, is dit concept ontstaan, door niet alleen vanuit het recyclen te denken, maar meer vanuit herbeleving en waardevermeerdering te gaan denken. De meerwaarde van uitingen van een merk of evenement zit m namelijk in de boodschap i.c.m. met de fan-base. 

Praktisch; een fan van een bepaalde film, artiest, evenement, goede doel (noem maar op) wilt graag producten die daarmee te maken heeft. Die basis gebruikt No Rest om producten te produceren vanuit gebruikte sign producten, zoals banners, doeken etc. De waarde van deze producten draagt weer bij aan de mogelijkheid om nieuwe uitingen te maken, die weer leiden tot nieuwe producten, enzovoorts enzovoorts. Daardoor wordt het een cyclus. 

Dat vraagt echter wel een goed doordacht proces, anders maak je al snel waardeloze producten die niemand wilt hebben. Dus keuzes qua materiaal, qua product, qua printpositie etc. We begeleiden je in dat proces en maken het tot een gezamenlijk doel om dit optimaal in te richten. Het levert voor iedereen wat op, niet in de laatste plaats voor het milieu!